Предкарнавално в Музея на хумора и сатирата
Предпоследната седмица на месец май е времето, когато цяла България е в Габрово. Поводът е ежегодният Карнавал, който през 2023 навършва (има-няма) 100 години. Ден преди него, на 19 май от 18:00 часа в Музея на хумора и сатирата се откриват две вълнуващи изложби.
„Ерата на мемето" в трансформираната зала 7 на Музея посетителите ще се потопят в света на веселите картинки, преобърнали завинаги начините, по които комуникираме и се забавляваме в дигиталното пространство. Изложбата включва примери на популярни мемета от България и света, подбрани и анализирани (съвсем не на шега) от отговорен екип от учени и други свободни електрони. В селекцията на изложбата откриваме задължителните серии мемета за котки и за политици, за култови герои от популярната култура и за феномени на времето, в което живеем. А защо и как да не пресичаме пред трамвай на Цветница, ще ни разкаже фотографът Иван Шишиев.
Темата за меметата в контекста на дигиталната ера и комуникационната трансформация е актуална и едновременно с това любопитна и неизследвана. През последната година екип от Софийски университет, ръководен от проф. Ивайло Дичев и д-р Мила Минева, прави един от първите опити у нас да надникне зад причините, превърнали меметата в културен феномен. Те са разгледани като спонтанна и естествена човешка реакция, като мигновен и безкомпромисен коментар на случващото се около нас. Едновременно с това меметата са видени и като инструмент за себеизразяване, като нова комуникационна единица, която свободно ремиксира образ, текст, смисъл и хумор.
Изложбата „Ерата на мемето“ е част от изследователския проект "Поп-култура, поп-политика: дигиталният обрат", подкрепен от ФНИ на МОН, и може да бъде разгледана до 2 септември 2023. В месеците след откриването тя ще стане терен и на различни събития и инициативи, насочени към младите хора и любителите на интернет културата.
ЕКИП:
Изследване: проф. Ивайло Дичев, д-р Мила Минева, Мария Иванова, Росалина Димитрова
Куратори: Мартина Венкова, Николай Диевски, Маргарита Доровска
Изложбен и графичен дизайн: Мартина Венкова
Текстове: Мартина Венкова, Николай Диевски, Маргарита Доровска
Една алтернативна история на неслучилото се минало и абсурдното настояще разказват пред нас дигиталните колажи и стенсилите във втората изложбата, която се открива на 19 май - „Имало едно време в България / Once upon a time in Bulgaria” на Станислав Беловски. Предназначени основно за Instagram и за уличните стени, работите на Беловски влизат в музея, за да покажат друга реалност, едновременно позната и неистинска.
За своите колажи Станислав Беловски използва известни образи от западната култура. Създава смесица от познати символи, образи на поп икони, исторически моменти и визуални препратки към класическата живопис. Образи, които са влезли в ДНК-то на обществото ни и са станали част от популярната култура.
В изложбата реално и нереално разменят местата си. Образи от една епоха прескачат в друга. Дискретният чар на миналото се сблъсква с острите черти на настоящето. Разпознаваеми знаци от запада се оказват в български контекст. Време и пространство загубват значението си, като в новоизмислена метавселена. Представените колажи повдигат въпроса за предаването на визуалната памет за събитията и засвидетелстват колко е лесно да се подмени миналото, като дават една нова възможност какво би могло да е миналото и света около нас.
Свободни от политическа коректност са четирите стенсили, които са представени в залата. Първо се появяват анонимно върху улични стени в София и много скоро влизат в градския фолклор. Те обсъждат големите теми в българското общество през последните години – завладяната държава, липсващото върховенство на закона, отношението към пандемията и подменените критерии за добро и лошо.
Колажите в изложбата са родени от въображението на автора им като реакция на действителността, в която живеем. Хуморът в тях е фокусиран върху подменените авторитети, идеали, смисъл на думите - фейка около нас, който изглежда по-реалистично от живота ни. Изложбата дискутира и теми като развенчаните герои, разпадащите се медийни образи, фалшивата слава.
„Имало едно време в България / Once upon a time in Bulgaria” е кураторски дебют на Георги Бъчваров.
Станислав Беловски (роден 1976, София ) е визуален артист, познат със своите артистични намеси в градска среда и с дигиталните колажи, които показва в социалните медии. Вдъхновява се от иконични образи на политически фигури, артисти, музиканти, известни картини, документални снимки.
Завършва Националната гимназия за приложни изкуства в София през 1995.
Реализирал е редица самостоятелни изложби, както и участия в колективни изложби, конкурси за съвременно изкуство, кураторски проекти и фестивали в България и чужбина. Сред последните му самостоятелни изложби са „No Reason to Leave from the Sun“ (2019) (галерия „Нюанс“, София), „MIRROR, MIRROR“ (2020) и „Nostalgic Dystopia“ (2022) (галерия „Кредо бонум“, София) и „Аз трябваше да направя нещо…“ (2023) (Софийски арсенал – Музей за съвременно изкуство, София).
След откриването на двете изложби в Музея ще се проведе разговор-дискусия за това, как интернет променя хумора с проф. Ивайло Дичев, д-р Мила Минева и Мартина Венкова от екипа, реализирал “Ерата на мемето”, сценариста на Карнавала - Ангел Иванов, и карикатуристите Чавдар Николов и Христо Комарницки.
Анотации към изображенията
Имало едно време в България / Once upon a time in Bulgaria
Изложба на Станислав Беловски
- Пол и Мик напът за концерта в Радомир, дигитален колаж, май 2021
Изглед от влака към гара Перник, съчетан с фотография на Виктор Блакман (Victor Blackman) на Пол Маккартни от Бийтълс и Мик Джагър от Ролинг Стоунс на гара Юстън, 1967.
- Фей Дънауей след Оскарите 1977, София, дигитален колаж, януари 2021
Фей Дънауей закусва на фона на Народния театър. Оригиналната фотография на актрисата е от хотел в Бевърли Хилс, на сутринта на 29 март 1977, след като предната вечер е спечелила Оскар за най-добра актриса за 1976-та за главната роля в "Мрежа".
- В очакване на лятото, дигитален колаж, януари 2020
Изглед към строящия се небостъргач на Артекс в квартал Лозенец от басейна на пентхауса на Канелопулос в Атина, 1961 - детайл от фотография на Слим Аронс (Slim Aarons).
На 20 май от 11:00 часа в Музея на хумора и сатирата ще се проведе и лекцията "Британският модел". В нея невъзпитания карикатурист от "Прас-Прес" Чавдар Николов, ще говори за развитието на британската карикатура от началото на 18. век до наши дни.
Британците приемат новороденото изкуство в Италия от 16 век, наречено карикатура, като нещо, което пасва идеално на британският хумор и поглед върху обществото , осиновяват го и го превръщат в кралица, доминираща и до днес в британската публицистика. Когато световната карикатура започне да се застоява и да се върти на едно място идват на помощ британците, които намират винаги нови хоризонти за рисувания хумор.